Fides
|
Op OBS De Regenboog werken wij vanuit de Fides methodiek. Dit is een methodiek die aan de hand van symbolen kinderen leerkrachten en ouders inzicht geven in hun eigen handelen en dat van de ander. Het is een methodiek die altijd zichtbaar is en niet alleen centraal staat in een les over sociale zaken. Op deze manier maken wij allerlei zaken bespreekbaar waaronder ook pesten. Wij vinden het van groot belang dat kinderen het fijn hebben en zich 100% voelen bij ons op school. Ons uitgangspunt is dat iedereen 100% oké is. Hieronder wordt een beknopte weergave gegeven van de Fides methodiek. Wilt u hier graag meer over weten? Op onze school hebben we een aantal boekjes met meer informatie over de Fides methodiek, dit boekje kunt u als ouder natuurlijk komen lenen. In school komen de onderstaande symbolen regelmatig terug. We houden ieder jaar in het begin van het schooljaar een Fides-week, waarbij we alle symbolen in alle klassen nogmaals uitleggen. Daarnaast hebben we regelmatig gesprekken in de klassen waarbij we de symbolen kunnen gebruiken. Dankzij deze methodiek durven wij het aan om te zeggen dat wij op OBS De Regenboog een hele prettige sfeer hebben, iets wat het leerplezier natuurlijk ten goede komt.
|
||
|
|
|
|
Ballon Bij het werken aan zelfvertrouwen en opkomen voor onszelf, is het belangrijk om een goede houding aan te nemen. Dit is te leren door ons een ballon voor te stellen in onze borst. We kunnen ons enorm opblazen. We kunnen ons een leeggelopen ballon voelen. Het fijnste is het om ‘1-ballon’ te zijn. Een goede houding helpt om aardig over onszelf te denken. Andersom helpt aardig over onszelf denken ook bij het verkrijgen van een goede houding. |
Domino Beeldt meeloopgedrag uit en geeft daarmee inzicht in groepsprocessen. Met voldoende moed en zelfvertrouwen (1 ballon) lukt het steeds beter om ons niet mee te laten voeren, maar om ‘eruit te stappen’. |
Okee-ojee Ons gedrag wordt erg bepaald door wat we denken. Door ‘ojee en oké gedachten’ te herkennen, krijgen we inzicht in ons gedrag. We leren hierdoor anders te handelen en daarmee de (vaak) irreële angsten en onzekerheden positief om te buigen |
Sleutelbos We zouden een probleem voor kunnen stellen als een gesloten deur. Om die deur te openen, hebben we een passende sleutel nodig. Als we een bos vol sleutels hebben, zit er bijna altijd wel eentje bij die past. We weten echter meestal niet meteen welke dat is. Aan de sleutelbos zit ook een grote sleutel. Met deze sleutel, die staat voor het vertrouwen dat er een oplossing is, gaan we sleutels proberen tot we de meest werkzame gevonden hebben. |
|
|
|
|
100% We accepteren wie we zijn en hoe we zijn en dat laten we ook zien. We zijn goed zoals we zijn. |
Matroesjka Is een hulpmiddel om onszelf en anderen duidelijk te maken hoe we ons voelen. Het helpt ons om fijne en minder fijne gevoelens te accepteren, om er beter mee om te gaan. Ze zijn er en gaan ook weer voorbij. Het kan ons ook laten zien dat gevoelens, over iets dat niet met ons te maken heeft, te diep binnenkomen. Dat we ervoor kunnen kiezen om het los te laten. |
Rugzak We hebben als het ware een onzichtbare rugzak. De hele dag maken we vanalles mee en dat levert, samen met onze gedachten, allerlei gevoelens op. Deze ervaringen en de betekenis die we er aan gegeven hebben, hebben invloed op ons gedrag. Het is daarom belangrijk om met anderen te delen wat er in onze rugzak zit. Dan begrijpen we beter waarom we (of anderen) op bepaalde momenten reageren zoals we reageren. |